اخبار بین المللی, سلول درمانی, طب ترمیمی اخبار بین الملل
شماره: 26284
1396/05/22 - 11:15
یک روش جدید مبتنی بر سلول های بنیادی برای درمان متاستاز سرطانی

محققین روشی را طراحی کرده اند که سلول های بنیادی را هدف قرار می دهد و در نتیجه به صورت موثری بافت سرطانی را مورد حمله قرار می دهد. استفاده از این روش مانع از این خواهد شد که بیماران برخی از عوارض ناخواسته مربوط به شیمی درمانی را تجربه کنند.

به گزارش بنیان به نقل از specialtypharmacytimes، در مطالعه ای جدید محققین سلول های بنیادی مغز استخوان را برای شناسایی ویژگی های منحصربفرد بافت سرطانی برنامه ریزی کرده اند. مهم تر این که آن ها سلول های از پیش مهندسی شده را برای تشخیص بافت های سرطانی مجزا از نظر سفتی دستکاری کرده اند.

تومورهای متاستازیک مسئول 90 درصد مرگ های سرطانی هستند. هر چند بسیاری از مطالعات روی این فرایند فوکوس کرده اند اما پیشرفت های اندکی در شناسایی درمانی برای این فرایند صورت گرفته است. در این مطالعه جدید محققین به بررسی نقش محیط مکانیکی بافت سرطانی روی متاستاز سرطان فوکوس کردند. آن ها یک سیستم سلولی پاسخ دهنده به نیروهای مکانیکی(MRCS) را ایجاد کردند که برای شناسایی و درمان گزینشی متاستاز سرطانی به کار می رود و سیگنال های بیوفیزیکی را در نیچ تومور در in vivo هدف قرار می دهد.

سلول های بنیادی مهندسی شده به مدل موشی سرطان سینه متاستازیک که ریه ها متاستاز داده بود، پیوند شدند. زمانی که سلول های بنیادی به جایگاه تومور رسیدند، آنزیم سیتوزین دآمیناز را ترشح کردند. در گام بعد این موش ها تحت شیمی درمانی غیر فعال با 5-فلورسیتوزین قرار گرفتند که با آنزیم سیتوزین دآمیناز فعال می شود. فعال شدن این آنزیم موجب می شود که این داروی شیمی درمانی در جایگاه تومور فعال شود و در نتیجه همان ناحیه را مورد هدف قرار دهد. محققین امیدوارند که با تایید بی خطر بودن و کارایی این روش در مطالعات جانوری و پیش درمانگاهی، از این روش در مطالعات بالینی انسانی استفاده کنند.

پایان مطلب/

©2013 Royan Corporation. All Rights Reserved